راهنمای خرید آبچکان

راهنمای خرید آبچکان
فهرست مطالب

در راهنمای خرید آبچکان تاکید زیادی به مدل، جنس، ابعاد و …. می شود. از آنجایی که آبچکان یکی از لوازم مهم در آشپزخانه به شمار می رود و وسیله ای برای خشک کردن ظروف است به طور مداوم با رطوبت در تماس می باشد. پس بسیار مهم است که جنس آن کاملا ضدزنگ و مقاوم باشد. در حال حاضر اغلب خانم های خانه دار تمایل زیادی به خرید آبچکان استیل دارند. در این مطلب به طور کامل و جامع به راهنمای خرید آبچکان خواهیم پرداخت.

راهنمای خرید آبچکان
خرید انواع آبچکان با قیمت مناسب

آبچکان چیست؟

قبل از پرداختن به راهنمای خرید آبچکان باید به تعریفی مختصر از این وسیله بپردازیم. آبچکان به زبان ساده همان جاظرفی است که به شکل کابینتی، کنار سینکی، رومیزی و … طراحی می شود و بهترین ابزار برای خشک کردن ظروف است. در سال های اخیر که توجه ویژه ای به دکوراسیون آشپزخانه می شود شکل ظاهری آب چکان ها نیز تغییر کرده و طراحی آن ها جذاب تر شده است. اگر سری به فروشگاه های اینترنتی یا فیزیکی زده باشید به خوبی با مدل های متنوع و جنس های مختلف مواجه شده اید. اما اغلب افراد در هنگام خرید دچار تردید می شوند و نمی دانند که چه انتخابی برای آن ها ایده آل است. به همین دلیل تصمیم گرفتیم این مطلب را به راهنمای خرید آبچکان اختصاص دهیم تا نقشی در انتخاب شما داشته باشیم.

خرید آبچکان

انواع جاظرفی

ایستاده

جاظرفی های ایستاده معمولا در کنار سینک قرار داده می شوند. این مدل از نظر شکل ظاهری و متریال بسیار متنوع است و دست مشتری را در انتخاب باز می گذارد. آن ها به صورت چند طبقه طراحی می شوند و از امکانات مختلفی همچون جا قاشقی، جا لیوانی و … برخوردارند. قیمت جا ظرفی های ایستاده به امکانات و جنس آن مرتبط است.

دیواری

جاظرفی های دیواری دقیقا روی کابینت و بالا سر سینک ظرفشویی نصب می شوند و در حال حاضر از فروش بسیار بالایی برخوردارند. در انتخاب و خرید این نوع از جاظرفی ها باید به جنس کابینت توجه کنید. زیرا کابینت باید قادر به تحمل وزن آن باشد.

رومیزی

آبچکان های رومیزی به صورت یک طبقه یا چند طبقه ساخته می شوند و شما می توانید آن را بر روی سینک یا کابینت قرار دهید. اگر می خواهید آن را بر روی کابینت قرار دهید نکته مهمی که در راهنمای خرید آبچکان وجود دارد این است که باید مدلی را انتخاب کنید که دارای سینی در کف باشد تا آب ظروف به راحتی در آن جمع شود و از ریختن آن بر روی سطوحی همچون کابینت یا سینک جلوگیری شود. البته ریختن آن بر روی سینک ظرفشویی آسیبی به آن وارد نمی کند. زیرا سینک ها استیل و ضد زنگ می باشند. اما سطوح کابینت MDF به راحتی تخریب می شوند.

روش تشخیص آبچکان ضدزنگ

همان طور که اشاره کردیم جاظرفی ها باید کاملا ضدزنگ باشند تا دچار زنگ زدگی و پوسیدگی نشوند. به همین دلیل پیشنهاد ما این است که به سراغ آبچکان های استیل بروید. تشخیص جاظرفی های استیل خیلی راحت است و بدین منظور به یک آهن ربای ساده نیاز دارید. اگر آهن ربا به جا ظرفی چسبید نشان دهنده استیل بودن آن است.

نوع دیگری از آبچکان های ضد زنگ نیز وجود دارد که استیل نیستند. بلکه از مفتول های فلزی ساخته شده اند. اما سطح آن ها آبکاری است. اگر خراشی بر روی سطح این جاظرفی ها ایجاد نشود احتمال زنگ زدن ها صفر خواهد بود. آبچکان های آلومینیومی نیز در برابر رطوبت واکنش خاصی از خود نشان نمی دهند و از نظر زیبایی و جلوه، در جایگاه خوبی قرار دارند.

نکات مهم در خرید آبچکان

انتخاب نوع

در راهنمای خرید آبچکان توجه ویژه ای به نوع آن می شود. شما را با سه مدل ایستاده، دیواری و رومیزی آشنا کردیم و به ویژگی های هر کدام پرداختیم. قبل از خرید باید محیط خود را درنظر بگیرید و بهترین مدل را انتخاب کنید.

جنس کابینت

اگر قصد دارید از آبچکان های داخل کابینتی استفاده کنید باید جنس کابینت را مدنظر قرار دهید. به طور مثال این مدل برای کابینت های ام دی اف و فلزی مناسب نیست. زیرا احتمال خرابی آن ها را تشدید می کند. توجه داشته باشید که اغلب سازندگان جاظرفی، راجع به سازگاری آن با جنس کابینت توضیح می دهند.

تعداد طبقات

آبچکان ها در تعداد طبقات مختلف طراحی و ساخته می شوند. قبل از انتخاب باید به سازگاری ابعاد و ارتفاع آن با محل نصب توجه کنید. پیشنهاد می کنیم اگر جزو خانواده های کم جمعیت هستید از مدل های یک طبقه که جای کمتری را اشغال می کند استفاده کنید. در غیر این صورت جاظرفی های دو یا سه طبقه گزینه مناسبی هستند.

داشتن سینی

از دیگر مواردی که در راهنمای خرید آبچکان حائز اهمیت است داشتن سینی در کف می باشد. این موضوع به شما کمک می کند تا بتوانید به راحتی جاظرفی را به مکان های دیگر منتقل کنید و نگران ریختن آب بر روی سطوحی همچون کابینت نباشید. معمولا سینی ها از جنس پلاستیک هستند تا در معرض زنگ زدگی قرار نگیرند.

انواع آبچکان

قیمت آبچکان

تمام پارامترهایی که راجع به آن صحبت کردیم در قیمت نهایی محصول دخیل هستند. اما مهم ترین عامل، جنس جاظرفی است. قطعا استیل به عنوان بهترین جنس شناخته می شود. اگر بتوانید بودجه بیشتری بابت خرید آن اختصاص دهید در طول زمان ارزش آن را متوجه خواهید شد. اما اگر به دنبال گزینه های ارزان تری هستید پیشنهاد ما جا ظرفی های پلاستیکی است. اگر این محصول در معرض فشار و ضربه قرار بگیرد احتمال شکستن آن وجود دارد. پس بهتر است که ظروف سنگین همچون قابلمه و ظروف کریستالی را بر روی آن قرار ندهید.